Funderingar

Sitter här och funderar lite över männskiors tänk när det kommer till valpar. En väldigt vanlig tanke verkar vara att man ska låta valpen vara valp och bara låta den göra lite som den själv vill. Detta är ju givetvis upp till var och en, men jag tycker gott att man kan börja träna lite enklare saker redan första veckan när man får hem valpen, för det är något som man har igen så fort valpen blir äldre.  

Sen ska man ju komma ihåg att det finns olika sätt att träna på och självklart tycker jag inte att man ska ställa för höga krav och korrigera valpen ifall det är så att den inte gör som du tänkt dig, det handlar ju då bara om att man inte varit tillräckligt tydlig så att valpen förstår vad det är du vill att den ska göra, så ifall det blir fel så är det bara att börja om igen och vara tydligare med valpen.

Jag själv brukar köra lite positionsträning med olika positioner för hit och här, inkallning, sitt, ligg och lite rena kontaktövningar. Det här gör jag i samband med att jag leker med Huginn och det märks tydligt på han att han tycker det är väldigt kul, svansen viftar i 180 hela tiden i princip. Det blir mycket beröm och belöning när han gör rätt och vi leker bara vidare och gör om, om det är så att det blir fel.

Det här är något som jag tror att man har igen väldigt mycket så fort hunden blir lite äldre och man vill kunna börja ställa lite krav på den, för då har man kontakten mellan sig och hunden och grunderna sitter där, istället för att man har en helt vild unghund i kopplet som bara studsar och har sig och lever fan. Tror att många av dom som väl står där med en helt vild unghund som beteer sig som en valp ångrar att dom inte tog tag i det där tidigare när hunden var valp.

Sen är det ju viktigt att komma ihåg att alla hundar är egna individer och har olika portioner med arbetsglädje och mognar olika fort, så tänk på att inte ställa för höga krav på hunden för tidigt. Och för allt i världen, kom ihåg att ha kul tillsammans med hunden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0