Aktivering

Lite tankar och funderingar över det här med aktivering av sin hund. Har suttit och läst ganska mycket på diverse hundforum dom senaste dagarna och kan inte låta bli att fundera över hur vissa personer tänker.
Då har vi en person som har två bekanta som har varsin schäfer och som undrar vilken av hundarna som har det bäst. Den ena lägger ner fyra timmar om dagen på motion, men aktiverar inte hunden på något annat sätt än just bara motion, medan den andra lägger ner ett par timmar om dagen på mental träning av olika slag men är aldrig ute och motionerar hunden genom promenader, utan låter den bara springa på tomten.
Jag kan inte förstå mig på någon av dessa två, varför ska det ena utesluta det andra för? En schäfer behöver ju både motion och mental stimulans för att må riktigt bra. Kan bara utläsa av det hela som att den ena personen tycker om att vara ute och promenera och inte tycker det är ett dugg kul att träna, medan den andra tycker det är jättekul att träna med hunden men avskyr att vara ute att promenera.
Min åsikt i det hela är att ingen av personerna i fråga ser till hundens bästa utan vill bara göra det dom själva tycker är kul med hunden och det tycker jag är förkastligt. Det är du som har valt att införskaffa dig din hund och inte tvärtom och därför tycker jag det är din skyldighet att ge hunden den aktivering, både mentalt och fysiskt som den behöver för att vara i balans och må bra.
Så funderar du på att skaffa hund, fundera igenom ordentligt hur mycket tid du är beredd att lägga på hunden innan du bestämmer dig för vilken ras du ska ha. Och för guds skull skaffa dig inte en hund för att du tycker om utseendet på rasen om du inte är villig att aktivera hunden i den mån den behöver, har sett alldeles för många skräck exempel på det.
Vi önskar er alla en riktigt trevlig kväll nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0